Nembiak Los & Puasa (Bhg 1)

Published by JB under on 9/08/2009 12:42:00 PM
Puasa Dolok Marek..

Kalau dikenang balit antara puasa kinek tok dengan puasa zaman dolok ada perbezaannya. Perbezaan yang jelas dirasa, kita kinek tok sik gago gilak seperti urang tua kita zaman dolok. Beberapa ari lagik nak menyambut puasa urang tua kita udah gago becarik nyior pakei molah santan, bubor pedas dan lain-lain lagik. Meskipun masih kecik pada waktu ya, kitapun ngekot gago sik tentu arah. Yang ada cuma kegembiraan nak nyambut puasa. Bagi nembiak los daknya gago ready carik tempat untuk main meriam kabait. Sitok sialah kita nangar muncong meriamya di tuju ke machinda kelab.

Seperti kebiasannya kita dapat mencium bau kari, ikan goreng, kurma dan lain-lain lagik. Harum jak baunya sampei ke ruang tamu untuk disediakan oleh mak kita pakei makan saur besok pagi. Waktu tok nembiak boleh demand sikit, manok gorengkah, ikan gorengkah dan lain-lain lagi kerana waktu tok urang tua menjadi lembut ati. Al-Maklumlah pakei daknya narit ati nembiak untuk berpuasa.

Saat yang paling sakit ialah bangun awal waktu pagi, digerak camnepun masih juak sik maok bukak mata (ngantuk). Dari cerita kawan-kawan, ada yang terpaksa diangkat, disiram pakei aik dan bermacam-macam lagik cara untuk nyuruh nembiak bangun. Sebelah pagi tok memang sakit kerana terpaksa pegi ke sekolah. Gagolah nembiak los ngembak tin kosong pakei nyimpan aik lior. Balit dari sekolah acaranya ialah tidor sampei ke petang. Lepas ya kita gago ngembak sedekah untuk jiran-jiran.

Sementara di sene-sene ajak kita dapat nengar bunyi Letam-letum meriam kabait nembiak los, macam suasana berperang ajak rasanya. Bukannya apa cuma nak belawan sapa yang kuat bunyinya. Ada yang makei meriam paip besi dan ada juak meriam tanah. Dijalan ungu ajak udah ada beberapa buah meriam. Macam cerita KOMBAT. Lain lagik di tempat lain... seperti di Krokop, rumah setinggan sapo di sungei baong, kampung wireless, kampung dagang, charcoal plant, masing-masing ada dengan aktiviti meriam kabait daknya. Kalau kinek tok kemungkinan besar sidak polis atau FRU terpaksa over-time kerana boleh mengamcam ketenteraman awam.

Waktu petangnya jiran-jiran di sebelah-menyebelah rumah gago ajak bemasak untuk pakei sedekah dan berbukak puasa. Utusan untuk ngantar sedekah tok ialah nembiak kecik, kerana nembiak besar udah malu. Apabila sampei dirumah, membiak kecik gago ajak ngecek apa yang disedekah oleh jiran-jiran daknya, nok nyaman memang udah direzep masuk dalam tapak daknya.

Apabila nak berbukak puasa, bapak kita gago jak ngembak radio transistornya musin-musin carik stesen radio miri, pakei nengar bedok. Yang lucunya kita cuma boleh berbuka puasa apabila doa abis dibaca dalam radio. Selagik doa ya belum abis di baca, selagik yalah kita sik boleh berbukak puasa. Suasana tok masih dipraktis sehingga kinek tok walaupun kita udah baca doa kenak tunggu juak doa di radio ya abis dibaca. Di tepi tapak bersusun ajak kuih-muih, lauk-pauk dan macam-macam lagik. Aik yang paling popular ialah aik merah sirap SUNVELLEY yang udah tersedia dituang dalam gelas di samping bubor kacang ijo yang memang sik mis hingga ke ari tok. Boleh dikatakan apabila doa abis dibaca secepat kilat tangan nyambar gelas dan terus minum. Selepas ya duduk nyandar kita dikerjanya.

Dalam kita gumbira, ada yang susah ati kerana bisnes berkurangan. Suasana kelab machinda agak lengang kurang pengunjung, kasinonya terpaksa diberhentikan buat sementara waktu kerana menghormati bulan Ramadhan. Cam ya juak keadaan padang machinda yang sunyik sepi, sik ada tournament. Yang ada cuma asuk apek kelab berkeliaran sitok sia carik tempat berak. Camnepun kadang-kadang ada juak kita terdengar apek kelab meradang kerana ada nembiak los main mercun dalam kelab. Siklah tauk sapa pun angkara tok...

Ada juaklah nembiak los pegi bebeli di machinda kelab terutama sekali apabila kicap (cap kuda terbang) di rumah udah abis atau bebeli mancis (cap king kong megang batang mancis) ataupun bebeli samboi pakei molah aik. Waktu tok wak Jonmani boleh rehat sikit atas kerusi guntinnya kerana pengunjung sik ramei.


bersambung...

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih, komen anda akan disiarkan kemudian.

 
Powered By Blogger