Hari Raya Dolok-Dolok... 1970an (2)

Published by JB under on 9/23/2009 11:58:00 AM
Cerita Pagi Raya - Hari Pertama Hari Raya

Aku bangun awal pagi tok tek. Bersemangat nak pegi sembayang raya kat masjid Miri. Kenak pegi awal, kalau lambat sik ada tempat. Tiap-tiap taun cam ya. Ndiat mak udah gago di dapor. Manas dagin masak kurma dan kari manok, arum jak baunya. Sempat juak merasa masakan mak.. food test katakan.

Wah, kacaknya baju raya telok belangak rona kunin telur, lengkap dengan kain percak (sapu tangan) yang diikat kat ujungnya supaya duit siling sik mengambor. Lepas mandik terus ajak makei baju raya, songkok diberus dolok supaya sik bedebu. Jam udah nunjok kol 6.30 pagi. Sik lamak lagik ada kawan berik salam kerana udah berjanji nak pegi ke masjid sembayang raya sama-sama.
Ramei-rameilah kita orang berjalan kaki, ada juak dak nembiak los besar, bapak nembiak los dan orang dari charcoal plant berjalan kaki ke masjid miri melintas depan rumah di jalan ungu. Kain sabok di sangkut kat bahu, songkok baru senget jak, macam ulubalang dolok marek ajak rupanya. Selain daripada ya ramei juak yang makei basikal ke masjid. Sik dapat digambarkan kinek tok suasana pagi raya di los cermin.
Sampei ajak di masjid urang udah ramei. Sebelum masuk ke pagar kita udah kenak cukai pintu, "Ting," bunyi duit 20 sen masuk dalam tabong tin milo masjid. Dapatlah 'sticker' dilekat atas songkok. Sementara takbir raya terus berkumandang memuji Illahi sehinggalah waktu sembahyang raya baruknya berenti.
Apabila abis khutbah, rameilah urang keluar balit ke rumah masing-masing. Waktu toklah nembiak kecik berebut-rebut keluar nunggu depan pintu masjid untuk bersalaman dengan urang tua. Nasib bagus dapatlah duit raya 20 sen. Kalau udah rezeki kita boleh ngumpul sehingga RM1 - RM2. Kayalah udah pada waktu ya. Dalam perjalanan balit bolehlah singgah beli ais kumpal, di kedei surong apek tepi simpang nuju ke masjid. Sedap rasanya....

Apabila sampei di rumah kita terus bersalam-salaman sambil bermaaf-maafan dengan mak bapak kita, abang dan kakak kita. Lepas ya bapak madah kita nak menziarahi nenek di Luak. Waktu toklah best, kita boleh jumpa sanak saudara kita di Luak.

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih, komen anda akan disiarkan kemudian.

 
Powered By Blogger