Catatan Kenangan Masa Kecil (Bhg 1..)

Published by JB under on 8/03/2009 03:24:00 PM
Entahlah... ari tok agak berat palak. Sik tauk apa nok dipolah. Dalam pada ya muncul keinginan untuk menulis dalam blog. Udah agak jarang aku nulis kebelakangan tok. Walau camne pun "Catatan Kenangan Masa Kecil" dianggap penting kerana sekurang-kurangnya dapat dibaca oleh anak-anakku pakei daknya ngingat di hari kemudian kelak.

  1. Aku dilahirkan di Miri 42 tahun yang lalu. Menurut cerita dari arwah emak, aku dilahirkan pada jam 2 malam pada hari Isnin. Kalau ikut kalendar Islam tarikhnya 30 Safar. Tuan Haji Saban bin Garib menamakan aku HARUN tapi ditukar kepada JAMIL oleh isterinya. Sik tauk kenak apa. Tapi mengikut bahasa arab Harun tok panas, sementara Jamil tok ertinya cantik. Alhamdulillah...

  2. Aku adalah anak yang ke-7 daripada tujuh orang adik beradik (Allahyarham Sapiee, Japar Sidik, Allahyarham Abdul Rahman, Abdul Sani, Norani, Ahmad). Sementara 2 orang abang telah kembali ke rahmatullah pada usia yang masih muda dan aku sik sempat ndiat dua orang abang tok. Semoga roh mereka dicucuri rahmat oleh Allah SWT.

  3. Aku mula bersekolah di SRK Sayed Othman Miri (1974-1979) - Alam persekolahan boleh dikatakan amat menarik pada waktu ya. Baju putih, seluar pendek berwarna biru tua, setokin putih, kasut bata tapak warna ijo. Kadang-kadang makei kasut getah yang ada stat (macam kasut bol). Begaya ajak ke sekolah. Beg mota berwarna putih, kemudian ditukar kepada beg PVC warna cokelet tua. Aku ke sekolah ngembak bekal yang disediakan oleh emak; aiknya teh o / teh susu / aik merah sun valley yang diisik dalam botol sos tomato. Duit belanja cuma 20 sen ajak. Waktu ya 20 sen bolehlah dikira mewah.

  4. Pengangkutan pergi ke sekolah; mula-mula masuk sekolah diantar oleh Sani (abang) pakei basikal laki (basikal ada palang di tengah-tengahnya). Duak minggu lepas ya jalan kaki ngan kawan-kawan. Dari rumah kita pakei short cut melintas padang machinda sehinggalah ke jembatan kayu di ujung padang selepas kod basketball. Di sia perlu ati-ati kerana jembatannya begoyang. Kadang-kadang kita nunjuk terror makei titi kecik yang terletak bersebelahannya. Bejalanlah kita sehingga ke sekolah. Masa yang diambik lebih kurang 15-20 minit bergantung kepada aktiviti-aktiviti sampingan di sepanjang perjalanan ke sekolah. Waktu ya boleh dikatakan hampir semua nembiak los dari darjah 1 hingga darjah 6 jalan kaki ke sekolah. Ada 2-3 orang ajak pakei basikal.

  5. Sewaktu di sekolah rendah, antara aktiviti-aktviti yang disertai ialah bola sepak, sepak takraw dan olahraga. Boleh dikatakan pada waktu ya, aku adalah salah seorang jaguh lumba lari mewakili sekolah ke kejohanan olahraga antara sekolah-sekolah rendah bahagian Miri.

bersambung...

4 comments:

Kamal said... @ August 4, 2009 at 11:34 AM

Iboh masok cerita ngabas kebon Mak Bonnie. Atau kenak kepong asuk Ah Choi.

JB said... @ August 4, 2009 at 4:21 PM

Mal, asuk Achoi sik pernah ngepong kamek orang. Yang selalu negepong kamek orang ialah asuk mangkai atau asuk Gudom..

Kamal said... @ August 5, 2009 at 3:15 PM

Masih ngelala kau muka asuk ya Mel?

JB said... @ August 5, 2009 at 3:40 PM

Yang sik dapat dilupak oleh aku ialah asuk mangkai yang berwarna putih, waktu ya mungkin juak asuk tok baruk melahirkan anak, ngelandut jak susunya. Sik semena-sema kita melintas rumahnya pakei basikal kenak kepong sehingga masok dalam parit. Sebab ya lah dak mong, mel (adik roslan mohd)selalu melantik asuk tok dan pernah sidaknya dikepong oleh mangkai.

Post a Comment

Terima kasih, komen anda akan disiarkan kemudian.

 
Powered By Blogger