Machinda Club aka Miri Annex Club (Bhg 5...)

Published by JB under on 3/05/2009 06:23:00 PM
Wak Gunting Rambut…

Terlebih dolok kita berdoa kepada Illahi, semoga wak diberi kesihatan dan walafiat selalu. Bagi warga los dari veteran hinggalah nembiak kecik, wak toklah urang yang memiliki tangan ajaib atau magic hand (kalah sidak David Blain). Apabila wak menyarunkan kain putih di leher setiap warga los udah pastilah wak akan mengerjakan palak nembiak los mengikut fesyen, cutting dan skill. Skill yang memang tercatat dalam buku otograp Kamal ialah fesyen SQUARE.

Teringat balit di tepi meja dibah cermin sentiasa ada pupor cap amoi. Selain ya, warga los udah menganggapnya macam keluarga sendirik.. tiap-tiap bulan mesti melawat wak. Mungkin nembiak los masih ingat atau meliat wak dengan penuh kusyuknya mengorek telinga golongan veteran, memotong bulu idung dan mencukur somet. Selepas jak kerjanya, pastilah dak bapak-bapak senyum dengan wak sambil menghulurkan upahnya.

JB said...

Wak guntin rambut di los masih idup agikkah? Namanya Jonmani. Salunnya tok lah selalu jadi mangsa bol nembiak los. Letap-letup ajak dindinnya kenak bol. Sebelum ada grill (pagar dawei) sentiasa ajak pecah cerminnya. Ya pun grill tok sik rata kenak bol. Distioklah tempat urang-urang tua melepak apabila ada tournament. January 30, 2009 9:27 AM

JB said...

(lupak nak tambah) Setiap kali aku pegi ke Miri Departmental Store teringat aku berus pakeinya engkah sabun (bercukur). Yang geli lagik ndiat apabila wak tok ngasah pisok cukurnya makei leather, lepas ya apabila kenak kulit leher tajam jak rasanya. Waktu toklah kalau diukur dengan blood preasure meter, udah pasti kita tok dipadah kenak high blood preasure. Mungkin yalah urang dolok-dolok madah penyakit high blood preasure tok penyakit urang shell. January 30, 2009 9:33 AM

Kamal said...

Kata Wahab, dolok ada wak mukak kedei guntin di pengkalan Lutong. Tok dah tutup. Lelah nya nya terjengkit2 ngunting nembiak. Sebab nembiak kinek tok tinggi2 badan. Yang aku sik pasti, Wak tok dah kawen atau belum.... January 30, 2009 2:11 PM

Abd Hamid Bin Sulaiman said...

Mal, Aku pernah minum gan Wak tok taun ya tek di kedai kopi Wan. Masih nya ingat gan aku, aku rasa memorinya kuat lagik.
Bila aku tanya nya nak ke cney, jawabnya ngantar anak belajar ngaji di masjid lutong. Jadi, udah kawin lah ya atau anak angkatnya kalik. Wak tinggal di Pengkalan kinek tok. January 30, 2009 10:45 PM

Dolt Udin said...

Amit, Mun sekira ada kes mukol tekenak miak los kinek tok, memang Wak kenak prime suspek. Sebab cap jari Wak paling banyak di atas palak miak los.. Kesian wak tok, nya dah sik ingat lagik macam ney pesen rambut aku bila ku test beguntin masa nya bisness di tepi sungey Kampong Pengkalan...Jadi macam nyior anyut palak aku di rusah wak..tepaksa aku pegi kedey ngejas agik rambut aku...Segek agik wak tok memang ada ngamal jamu, nye sik pandey besar2. Sentiasa kecik ajak. Mun kinek tok di register ke tadika sik orang tauk.. January 31, 2009 8:33 AM

Kamal said...

Dol, nya tok pureh cangkok nang sik pandei besar. Pureh cangkok tok kecik ajak pokoknya, tapi buahnya besar2.Mid, untong kau dapat belanja Wak minum. Mun aku jumpanya, maok juak aku belanjanya minum. Tapi nembiak los dolok sik ada jaik ngannya. Ngak sidak suka nunggah nama nya duak kali. Mun anaknya masih ngaji, bereti Wak to akhir kawen atau Wak tok nang produktif..... January 31, 2009 10:24 AM

nembiak Los said...

Kalau sik silap aku udah nait Hj dah wak Jemani tok.
Mamut Mahari ngan Keria, ndak salah aku, udah kenak marah rang tua ya dolok. Minjam guntin ngan Wak, kak ya berguntin di palak tanggak kelab. Udah abis, rambut dibiar ajak mengambor sia. Baru ya lah aku nanggar Wak marah, takutnya dimarah komittee kelab. January 31, 2009 10:38 AM

Kamal said...

Hab, ingat peristiwa ya. nang sik patut sidak duak ya molah Wak macam ya. Mun sidak duak maca blog tok lekas2 minta maaf ngan Hj. Wak Jemani. January 31, 2009 12:30 PM

Kamal said...

Dah clear. Mun wak ya masih nguntin rambut maok juak rasa nak bergunting dengannya sambil cerita pasal blog tok dengannya. November 30, 2008 9:09 PM

1 comments:

Kamal said... @ March 13, 2009 at 11:42 PM

Semoga Hj. Wak Jemani sentiasa sihat walafiat, panjang umur dan dimurahkan rezekinya. Amin....

Post a Comment

Terima kasih, komen anda akan disiarkan kemudian.

 
Powered By Blogger